6/28/2007

Gyllene änglar i himmelska glasgrottor

Márcia Britto
Foto: Gunnel Persson
SÖLVESBORG Guldtrådar i glas - det går inte”. ”Din glasängel blev inget”. Så lät de första kommentarerna Márcia Britto mötte då hon provade sin idé om änglar i glasblock. Men hon gav inte upp, och på lördag svävar de gyllene änglarna i sina blåa rymder på hennes utställning. Tidigare harMárcia Britto visat ”Expressions” - uttryck, och det är också dessa som finns på hennes övriga utställningar denna sommar. Men på vernissagen i hennes eget galleri, vid ateljén på Lilla Skolgatan, är det en helt ny värld som öppnas. En värld av änglar. – Jag började måla änglar förra året, men kände mig inte mogen att ställa ut. Så, när jag besökte Japan, upptäckte jag ett guldmaterial. I samma butik gjorde en man i ordning ett akvarium och jag fick tanken att använda guldet i glas. Men han sa att det inte skulle gå.
Márcia Britto ställer ut sina nyskapade änglar i sin ateljé i Sölvesborg. Foto: Gunnel Persson
Márcia lät sig dock inte nedslås utan köpte litet av guldväven, som finns blandad med silver eller 18- och 22-karats guld. ”Kasta den inte”– Det var dyrt, och jag köpte bara litet. När jag jobbade med mina ”Glasexpressions” i Strömsbergshyttan gjorde jag i ordning en sandform, blandade blått pigment i glaset och började processen. Glaset måste vila innan det kan gjutas så jag åkte hem. När jag sedan ringde och frågade hur det blivit sa de: ”Din glasängel blev inget”. Men jag sa: ”Kasta den inte!” Márcia åkte upp, satte glasblocket på en bordsspotlight - och voilá - där svävade ängeln i en blå glasgrotta. På glasbruket häpnade alla. – Jag visste det skulle gå! säger Márcia. Det är en nästan religiös upplevelse att först se det indigofärgade glasblocket med skrovlig, stenliknande yta och när ljuset tänds se ängeln sväva i en stjärnhimmel. En metafor: änglarna finns även om vi inte ser dem. Márcia ler lyckligt när hon visar sina änglar. Det är hennes alldeles egen upptäckt, och när hon fick klart för sig att det fungerar åkte hon tillbaka till Japan och köpte mer guld. När hon nu för första gången visar sina änglar är det en ny och spännande del av hennes konstnärskap. Glaset är hennes barn– Mina målningar kommer att försvinna med tiden. Men glaskonstverken är mina barn som kommer att finnas kvar för lång tid framöver. Utställningen har vernissage nu på lördag, den 30 juni. Nästa vecka är galleriet öppet varje dag under Killebomfestivalen och därefter varje lördag fram till mitten av augusti. För den som vill se Márcias ”Expressions” finns möjlighet att åka till Åhus, där hon har vernissage den 5 juli på konstgalleriet. Om man nu inte vill åka till Japan, där hon har vernissage den 31 juli. Carole Tärnudd Publicerad 2007-06-28 03:00